Głowica to część silnika spalinowego, która zamyka przestrzeń cylindra, umożliwiając sprężanie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym powodując zapłon i poruszanie się pojazdu.
To w głowicy znajduje się również przynajmniej część komory spalania, a także wbudowane w tą komorę elementy układu rozrządu danego silnika. Wpływa przy tym też na trwałość, sztywność oraz hałaśliwość silnika, a raczej ograniczenie owej hałaśliwości na rzecz najmniej słyszalnej – jak to tylko możliwe – pracy.
Nic zatem dziwnego, że dbałość o głowice jest tak istotna, a ich odpowiednia regeneracja – w momencie, gdy uległy jakiemukolwiek uszkodzeniu – niezwykle ważna dla poprawnego działania pojazdu.
Nasza firma świadczy najwyższej jakości usługi w tym zakresie – przed rozpoczęciem naprawy dokładnie sprawdzamy, które miejsce i jakiemu uszkodzeniu uległo, dajemy klientom czas na zastanowienie się i podjęcie decyzji (nieraz zakres koniecznych napraw okazuje się być szeroki), a następnie przystępujemy do aktywnej pracy!
Naprawa i regeneracja głowic silnikowych to praca skomplikowana oraz złożona, ze względu na liczne warianty możliwych uszkodzeń, jak również rosnące oczekiwania klientów, którzy wymagają pełnego profesjonalizmu, dokładności, precyzji, a jednocześnie szybkości i skuteczności.
Regeneracja głowicy nie jest łatwa ze względu na jej złożoną budowę, lecz nasza firma podejmując się tego trudnego zadania informuje, iż posiada zarówno doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu operacji, jak też nowoczesny park maszynowy z najwyższej klasy sprzętem do obróbki głowic firmy NEWEN oraz BERCO.
Głowice samochodowe wykonane są z aluminium lub żeliwa. Regeneracja głowic – w przypadku uszkodzeń zewnętrznych – polega na spawaniu i frezowaniu powierzchni pęknięć, a następnie na wytoczeniu nowego łoża dla wału rozrządu.
Nieco trudniejsze w zdiagnozowaniu i naprawie są pęknięcia wewnętrzne – w przypadku ich odkrycia powierzchnię również szlifuje się, bądź spawa. Czasem konieczne jest zamontowanie także nowych prowadnic zaworowych i uszczelniaczy, gdyż to one mogły ulec uszkodzeniu, a ich regeneracja bywa nieopłacalna.
W przypadku głowic żeliwnych, pęknięcia spawane są elektrodą żeliwną, a następnie nadmiar spawu podlega wyszlifowaniu.
Głowice są ważną częścią silnika – stanowią korpus dla mechanizmu rozrządu i zamykają komorę spalania. Ze względu na pełnioną rolę ich odpowiednie działanie jest niezmiernie ważne dla poprawnej pracy całego mechanizmu.
Niestety, głowice mają tendencje do zarysowań i pęknięć – wrażliwe są na wiele czynników i można je uszkodzić na przykład próbując na siłę odpalić auto po mroźnej, zimowej nocy.
Głowice mają najczęściej nieco skomplikowaną budowę – szczególnie w najczęściej produkowanych obecnie rodzajach silników, czyli górnozaworowych chłodzonych cieczą.
Znajdują się w nich zawory sterujące dopływem powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej oraz wylotem spalin, kanały dolotowe i wylotowe, jak również wtryskiwacze, bądź świece zapłonowe – a dodatkowo komora spalania.
Skomplikowana budowa wymaga, by regeneracją głowicy zajął się prawdziwy ekspert w tej dziedzinie. Zapewniamy Państwa, że w naszej firmie pracują tylko tacy. Wszyscy nasi pracownicy posiadają bogate doświadczenie w pracy z tego typu elementami, a najnowszy technologicznie sprzęt umożliwia im wykonanie wszystkich niezbędnych czynności z wielką dokładnością i starannością.
Głowice silnikowe mogą być wykonane z żeliwa lub aluminium, przy czym te aluminiowe są jednocześnie trwałe i lekkie. Nawet najlepszy materiał ulega jednak czasem pęknięciom – wówczas należy odpowiednio je zasklepić, aby zarówno głowica, jak i cały mechanizm w którym jest umieszczona, mógł dalej spełniać swoje zadania.
Głowice aluminiowe doskonale poddają się procesowi spawania, z uwagi na właściwości metalu, z jakiego zostały stworzone. Należy jednak przy tym mieć na uwadze, że powstający w procesie spawania tlenek może powodować wady spoiny, a wydzielający się w tym samym procesie wodór może doprowadzić do powstania porów na stygnących częściach metalu. Z tego powodu podczas zabiegu spawania należy zachować najwyższą ostrożność – co zawsze było dla naszej firmy i pracowników priorytetem.
Stosowane metody spawania to przede wszystkim TIG oraz MIG, co gwarantuje powstanie spoiny najlepszej jakości i trwałości.
Żeliwo – czyli tworzywo, którego głównym składnikiem jest żelazo, węgiel stanowi od 2,11 do 4,3% całości i w którym występują również domieszki krzemu, fosforu, manganu oraz siarki – to materiał, z którego bardzo często wykonuje się głowice silnikowe (choć można je spotkać głównie w nieco starszych modelach pojazdów).
Tworzywo to jest – rzecz jasna – cięższe od aluminium (z którego również wykonuje się głowice), lecz posiada inne, spore zalety:
– ze względu na słabe przewodzenie fal akustycznych, żeliwne maszyny są cichsze
– żeliwo jest raczej łatwe w obróbce (choć kruche)
– jest odporne na ściskanie
– posiada własności ślizgowe
– dzięki dużej zawartości węgla jest mikroporowate, co ułatwia na przykład nasiąknięcie olejem i swobodniejszą pracę tłoków w cylindrach
Każdy kierowca auta zdaje sobie sprawę, jak istotnym składnikiem silników są głowice. To element zamykający przestrzeń cylindra, w którym znajduje się komora spalania (cała lub jej część) wraz z układem rozrządu.
Umieszczona w silniku spalinowym głowica pozwala na sprężanie mieszanki paliwowo-powietrznej (lub też samego powietrza) i w konsekwencji zapłon pojazdu. Ona odpowiada też zatem za rzeczywisty start maszyny, a raczej go umożliwia.
Głowice żeliwne – choć twarde i mocne – mogą ulec odkształceniu i pęknięciom. Wpływ na to mają między innymi nagłe zmiany temperatur, które w naszym klimacie są zjawiskiem bardzo częstym. I tak po wyjątkowo mroźnej, zimowej nocy, pragniemy rano zapalić silnik – ale próby mogą nie tylko nie przynieść efektu, lecz również w poważny sposób uszkodzić głowicę. Przyczyną powstania pęknięcia może być też przegrzanie wywołane ubytkami płynu w układzie chłodzenia, bądź też zbyt długa jazda na zbyt niskich przełożeniach.
Na szczęście pęknięcie głowicy żeliwnej nie oznacza konieczności jej wymiany na nową – wystarczy zespawać uszkodzoną część, w czym nasza firma się specjalizuje. Przy zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa (w niedoświadczonych rękach żeliwo mogłoby pęknąć jeszcze bardziej w wyniku naprężenia spawalniczego) i przy pomocy unikalnej, opracowanej przez nasz zakład technologii, jesteśmy w stanie zasklepić każde pęknięcie – podejmujemy się nawet pozornie bardzo trudnych prac.
Nasi pracownicy najpierw oczyszczają powierzchnię, przygotowując ją (jak i brzegi pęknięcia) do dalszych działań.
Można zastosować spawanie łukowe ręczne, spawanie w osłonie gazów ochronnych lub spawanie gazowe, na zimno, gorąco, albo półgorąco – metoda zostaje dostosowana do uszkodzenia (wcześniej profesjonalnie ocenianego), a efektem naszych działań zawsze jest właściwie zregenerowana głowica oraz sprawny pojazd.
Proces planowania głowicy polega na wyrównaniu płaszczyzny jej czoła poprzez jej zeszlifowanie, bądź frezowanie. Wówczas uzyskuje się idealnie płaską powierzchnię, która w równie idealny sposób przylega do kadłuba silnika.
Po lekkim zeszlifowaniu podnosi się moc całej maszyny, ponieważ zmniejszona komora spalania w cylindrach powoduje wzrost ciśnienia sprężania. A przecież zależne jest ono w dużym stopniu od głowicy, w której to znajduje się całość lub też duży fragment komory spalania. Głowica umożliwia również sprężanie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej, co prowadzi do zapłonu i wprawia cały pojazd w ruch.
Dlatego też utrzymanie głowicy w jak najlepszym stanie jest wyjątkowo ważne dla sprawności całego mechanizmu.
Z pewnością każdy właściciel auta dobrze wie, jak należy dbać o ten ważny element całego pojazdu. Niestety, głowice mają tendencję do pękania – i to niezależnie od tego z jakiego tworzywa (żeliwo lub aluminium) je wykonano.
Z czasem – na skutek użytkowania – tworzą się też na ich powierzchniach nierówności, które prowadzą do spadku wydajności maszyny.
Nasza firma specjalizuje się zarówno w naprawie głowic silnikowych, jak i w podkręcaniu ich wydajności.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii oraz bogatemu doświadczeniu naszych pracowników, jesteśmy w stanie przeprowadzić wszystkie – nawet najbardziej skomplikowane – czynności i zrealizować wszystkie zadania związane z obróbką głowic silnikowych.
Wyposażeni w wysokiej jakości sprzęt firmy NEWEN oraz BERCO, który dostosowany jest do przeprowadzania prac nawet w pojazdach o sporych gabarytach – w tym samochodów ciężarowych, maszyn budowlanych i statków – jesteśmy firmą doskonale dostosowaną do przeprowadzania czynności planowania głowic silnikowych.
Pozostawiając u nas swój pojazd, mogą Państwo być spokojni o jego dalszy los – z troską i wielkim pietyzmem zadbamy o każdy szczegół szlifu i oddamy w Państwa ręce idealnie gładką głowicę, a co za tym idzie sprawniejszy silnik i auto o zwiększonej mocy!